Az alábbi bevezetést és a
feladatokat, melyeket ezen az oldalon elérhet Szlovák Sándorné állította
össze. Ezúton szeretnénk neki köszönetet mondani, és kívánjuk, hogy még
sokáig tudjunk vele együtt dolgozni.
Matematika Munkaközösség
Megyei Matematikai Verseny Mezőkövesden
2007. április 13-14.
Egy év szünet után a gimnázium matematika munkaközössége
ebben az évben is megrendezte immár 36. alkalommal a hagyományos Megyei
Matematikai Versenyt. Ennek a rendezvénynek most is, mint mindig a Szent
László Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola adott otthont.
Előzetes jelentkezés alapján nyolc gimnázium csapata
versenyzett. A teljes csapat nyolc fő, minden évfolyamon két-két tanuló
indulhatott, de nem volt mind a nyolc iskola csapata nyolcfős.
A kétnapos versenyt Juhász Jánosné, a gimnázium igazgatója
nyitotta meg. Az első nap a résztvevők írásban mérték össze a tudásukat.
A dolgozatok jeligések voltak, csak a javítás, értékelés és a végső
sorrend kialakulása után bontottuk fel a jeligés borítékokat, s ezután
derült ki, hogy ki az az évfolyamonkénti négy-négy tanuló, aki a második
nap tovább folytathatta a versenyt. A dolgozatokat a kísérő szaktanárok
értékelték, évfolyamonként két-két fő. A különböző évfolyamok tanulói
különböző feladatokat oldottak meg, de az egységes és összehasonlítható
pontozás érdekében minden évfolyamon hat-hat feladatot kellett
megoldani, ezek közül az első kettőre maximálisan hat-hat pontot, a
harmadik és negyedik feladatra kilenc-kilenc pontot, az utolsó kettőre
tizenkettő-tizenkettő pontot lehetett kapni. Az írásbeli dolgozatokkal
így maximálisan 54 pontot lehetett szerezni.
A verseny különlegessége a második napon megrendezett
szóbeli döntő volt, amelyben minden évfolyamon az írásbeli verseny
alapján rangsorolt négy legjobb tanuló vett részt. A szóbelin minden
résztvevő egy könnyebb, 12 pontos, és egy nehezebb, 18 pontos feladatot
kapott, mégpedig egy évfolyamon belül mind a négy versenyző ugyanazt a
feladatot oldhatta meg. Természetesen egymás feleletét nem
hallgathatták, az írásbelin kialakult sorrend alapján egymás után jöttek
be a tanulók a terembe. Egy-egy feladat megoldására 5 percet
biztosítottunk, a negyedik perc végén jelzést kapott a versenyző, hogy a
hátra lévő 1 percben még össze tudja foglalni, be tudja fejezni a
mondandóját. A zsűri a négy felelet meghallgatása után értékelte a
versenyzők munkáját, ha egyik versenyző sem tudta teljesen megoldani a
feladatot, akkor a megoldást is ismertette, majd megállapította a
pontszámokat.
A versenyzők végső sorrendje az írásbeli és a szóbeli
pontszámok összesítése alapján alakult ki. A legjobbak eredménye:
9.
évfolyam
I. Vadon Viktória Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
II.
Paripás Viktor Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
III.
Dusza Andrea Eötvös József Gimnázium, Tiszaújváros
IV.
Molnár Pálma Eötvös József Gimnázium, Tiszaújváros
10.
évfolyam
I.
Bacsó András Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
II.
Miczán Vivien Váci Mihály Gimnázium, Encs
III.
Székely Zoltán Herman Ottó Gimnázium, Miskolc
IV.
Tánczos Béla Szent László Gimnázium, Mezőkövesd
11.
évfolyam
I.
Bertóti Róbert Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
II.
Lenkey Gyöngyvér Herman Ottó Gimnázium, Miskolc
III.
Boda árpád Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
IV.
Moroncsik Emese
Szent László Gimnázium, Mezőkövesd
12.
évfolyam
I.
Szűcs Gábor Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
II.
Fegyverneki Tamás Herman Ottó Gimnázium, Miskolc
III.
Elek Balázs Fráter György Katolikus
Gimnázium, Miskolc
IV.
Székely Gergely Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
A
benevezett iskolák csapatainak teljesítményét is értékeltük a versenyzők
helyezési számainak összege alapján. Az eredmények:
I.
hely Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
II.
hely Herman Ottó Gimnázium, Miskolc
III.
hely Szent László Gimnázium, Mezőkövesd
IV.
hely Fráter György Katolikus Gimnázium, Miskolc
V. hely
Árpád Vezér Gimnázium, Sárospatak
A legjobb versenyzők értékes jutalmakat és oklevelet
kaptak, a győztes csapat ebben az évben is hazavihette a vándorserleget,
ezen kívül az első három csapat oklevelet kapott.
A feladatokat Szlovák Sándorné, a Szent László Gimnázium
volt tanára állította össze, a szóbeli versenyen az értékelést Toró
Csabával, a Diósgyőri Gimnázium tanárával együtt szintén Szlovák
Sándorné végezte. A szóbeli versenyen a feladatok szövegét Fehérvári
Dénes, a Szent László Gimnázium tanára ismertette a versenyzőkkel.
A verseny elérte a célját. A tanulóknak segített az
érettségire, illetve a felvételi vizsgákra való felkészülésben, tudásuk
elmélyítésében, hiszen a résztvevő tanulókat a szaktanárok felkészítik a
versenyre.
Álljon
itt két tanuló véleménye a versenyről:
Nekem a legtöbb
matematika verseny megmérettetést és egyben kirándulást jelent, hiszen
megismerhetek egy új várost, láthatom a hangulatát, a nevezetességeit.
Igazán jó dolog, hogy a város így őrzi a néphagyományokat is, de a fő
utca nagyon modern. Az is jó, hogy abban az iskolában jártam, ahol az
anyukám 4 évig tanult.
A verseny is tetszett,
sok tapasztalatot szereztem, mert a verseny stílusa sokban különbözik a
többi matematika versenyétől. Az írásbelit nehéznek találtam, de a
szóbeli része nagyon tetszett, mert sokat lehetett belőle tanulni,
hogy ki hogyan fog hozzá a feladathoz, azonban úgy éreztem, hogy kicsit
szigorú volt a pontozás (de mindenkivel egyformán, amolyan "kevés pontos
fair play"). Örülök annak a lehetőségnek, hogy nyolcadikosként is
elindulhattam ezen a versenyen, és annak is, hogy találkozhattam anyukám
hajdani tanárával.
Vadon Viktória, Miskolc
Nagyon örültem, hogy iskolánk idén is megrendezte a matematika versenyt.
Lehet, hogy sokan azt gondolják ezekről a versenyektől, hogy olyanok,
mint egy dolgozat vagy órai számonkérés, hiszen itt is egy feladatsort
kell megoldani meghatározott időn belül, tudásunknak megfelelő szinten.
Pedig talán jobb lenne, ha a dolgozatok, illetve a számonkérések
lennének ilyenek, mint ezek a versenyek – ahonnan nem hiányzik a jó
hangulat, a győzni akarás, a jó teljesítmény elérésére való törekvés.
Én
mindig is szerettem a versenyeket, és ez a matematika verseny különösen
szórakoztató volt, és nem utolsó sorban jól szervezett.
Nemcsak az elért eredménynek örültem, hanem annak is, hogy a pénteki
írásbeli feladatsor példái nem okoztak akkora nehézséget, mint amire
számítottam, így sikerélménnyel gazdagított. A szóbeli már nehezebbnek
bizonyult. Ebből annyi a tanulság, hogyha jövőre is kapok lehetőséget az
indulásra, akkor még ennél is jobban felkészülök, és megpróbálok nem
izgulni annyira.
Moroncsik
Emese, Mezőkövesd
Valamilyen formában rendelkezésre állnak minden iskolában
az előző évek feladatsorai, de most egy gyűjteménnyel is
segítjük ezt a felkészítő munkát: Három év versenyének teljes
anyaga itt olvasható ezeken az oldalakon.
A versenyzők jutalmazását, a verseny lebonyolítását az
tette lehetővé, hogy szponzoraink anyagilag támogatták iskolánkat.
Segítségüket ez úton is köszönjük.
Támogatóink:
Modine
Hungária Gépjárműtechnikai Kft.
Matyó
Mezőgazdasági Termelőszövetkezet
K&H Bank
OTP Bank
Bayer
Róbert Középiskolai Kollégium
Génius
Könyváruház, Miskolc
Ha a versennyel, vagy valamilyen matematikai problémával
kapcsolatban valakinek valamilyen kérdése van, akkor a Szent László
Gimnázium honlapjának fórumán, vagy e-mail-ben szívesen válaszolok.
Szlovák Sándorné
(e-mail:
szs97@t-online.hu)