35. Megyei Matematikai Verseny, Mezőkövesd, 2005.

 

9. osztály

 

1.)  Az alábbi számpiramis mezőibe a szóban forgó mező alatti két mezőben szereplő

       számok összegét írjuk. Mennyi az x és y szorzata, ha mindkettő prímszám, és

       egyikük 10-nél kisebb ?                      

 

1220

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

x

y

1

               

                                                                                                                         (6 pont)

2.)  Egy 9-re végződő négyjegyű számot úgy változtatunk meg, hogy a 9-es számjegyet

      a végéről töröljük és az elejére írjuk. Lehet-e a két szám különbsége 3000, ill. 3006?

                                                                                                                         (6 pont)

3.)  Bizonyítsuk be, hogy bármely 3-nál nagyobb prímszám négyzetének a 12-es

      maradéka egyenlő 1-gyel!                                                                         (9 pont)

 

4.)  Oldjuk meg grafikusan a valós számok halmazán a következő egyenlőtlenséget:

                                                                            (9 pont)

5.)  Legyen az  , ahol x és y pozitív valós számok. Milyen számhármasokra

      igaz az    egyenlőség?                                       (12 pont)

6.)  Legyen  . Számítsuk ki az x+y és xy

      kifejezéseket. Mikor értelmezhető x, y, x+y és xy?                                  (12 pont)

 

 

 

 

 

10. osztály

 

 

1.)  Oldjuk meg a valós számhármasok halmazán a következő egyenletet:

                                                        (6 pont)

 

2.)  Oldjuk meg a valós számok halmazán az    egyenletet.

      (Az   az x egész részét jelenti.)                                                                           (6 pont)

 

3.)  Egy sakkversenyen 9. és 10. osztályos tanulók vettek részt, ahol mindenki mindenkivel

      egy  mérkőzést játszott. A 9. osztályosok kétszer annyian voltak, mint a tizedik

      osztályosok. A 10. osztályosok minden meccsüket megnyerték a kilencedikesek ellen, így

      10-zel több pontot szereztek, mint a kilencedikesek. Hányan voltak a 10. osztályosok, és

      hány pontot szereztek összesen? (Egy győzelemért 1 pontot, döntetlenért 0,5-0,5 pontot

      kapnak a versenyzők.)  

                                                                                                                                       (9 pont)

4.)  Egy szimmetrikus trapézba kör írható, amelynek sugara 10 cm. A trapéz középvonala

      20,5 cm. Számítsuk ki a trapéz köré írható körnek a sugarát!                                (9 pont)

 

5.)  Az  a és b pozitív számok négyzetes közepének, és mértani közepének hányadosa

      .  Számítsuk ki az a és b arányát!                                                                (12 pont)                    

6.)  a.)   Az   egyenlet   és   valós gyökeire az

               egyenlőség milyen valós p esetén igaz?

       b.)  Van-e olyan egész p érték, amelyre az egyenlet nagyobbik gyöke osztható a   

              kisebbik gyökkel?                                                                                          (12 pont)

 

 

 

 

 

11. osztály

 

 

1.)  Egy háromszögben az egyik magasság a szemközti oldalt 1:3 arányban osztja. Az ezen

      az oldalon fekvő egyik szög kétszerese a másiknak. Mekkorák a háromszög szögei?

                                                                                                                              (6 pont)

2.)  Számítsuk ki a következő összeg pontos értékét:

     

                                                                                                                              (6 pont)

3.)  Az ABC háromszögben  AB=30, AC=15 és a  Az AB oldal F felezési

      pontján át húzott FP egyenes olyan háromszöget vág le az ABC háromszögből, amelynek

      területe egyenlő az ABC háromszög területének egyharmadával. Mekkora az AFP

      háromszög és a BCPF négyszög kerületének aránya?                                    (9 pont)

 

4.)  Határozzuk meg az  valós paraméter értékét úgy, hogy a következő kifejezés egyetlen

      x valós számra se legyen értelmezhető:

                                                 (9 pont)

 

5.)  Az  pontokat forgassuk el az origó körül

       -kal pozitív irányba, majd az így kapott pontok origótól mért távolságát nyújtsuk

      kétszeresére. A kapott pontok legyenek rendre   Igazoljuk, hogy az

       szakaszok felezési pontjai paralelogrammát határoznak meg.

                                                                                                                             (12 pont)

6.)  Adjuk meg azoknak a valós számoknak a halmazát, amelyekre az alábbi két

      egyenlőtlenség egyszerre teljesül:

                                       (12 pont)

 

 

 

 

 

 

12. osztály

 

1.)  Egy számtani sorozatban  Számítsuk ki

      az első öt tag szorzatát.                                                                                     (6 pont)

 

2.)  n elem harmadosztályú ismétléses és ismétlés nélküli kombinációinak aránya   

      Mekkora az n?                                                                                                   (6 pont)

 

3.)  Az ABC háromszögben   Forgassuk meg a   

      háromszöget az AB oldal körül, majd számítsuk ki a keletkezett forgástestbe írható

      maximális nagyságú gömb sugarának pontos értékét!                                     (9 pont)

 

4.)  Egy csonka kúp térfogata   felszíne   Számítsuk ki az alap- és a fedőkör

      sugarát, a magasságát és az alkotóját, ha tudjuk, hogy a csonka kúpnak van beírt gömbje.

                                                                                                                                 (9 pont)

5.)  Három testvér összesen 10.000.000 Ft-ot örökölt. Pénzüket különböző pénzintézetekben

      helyezték el, az első 8%-os kamatra, a második 2%-kal kisebb kamatra, mint a harmadik.

      Egy év letelte után rendre 240.000;  300.000; illetve 480.000 Ft kamatot kaptak. Milyen

      összeget örököltek külön-külön, és mennyi volt a kamatláb?                          (12 pont)

 

6.)  Egy dobozban n darab kütyü, és kétszer annyi ketyere van,  amelyek tapintással

      nem különböztethetők meg. Visszatevés nélkül kihúzunk 3 darabot. Milyen  n  esetén lesz

      0,25-nál nagyobb annak a valószínűsége, hogy legalább 2 kütyü van a mintában?

                                                                                                                                (12 pont)

 

 

 

 

 

 

Szóbeli feladatok 2005.

 

9. osztály

 

1.)  a.)  Bizonyítsuk be, hogy egy páratlan egész szám négyzetének  8-as maradéka 1.

      b.)  Egyenlő lehet-e 99 darab páratlan egész szám négyzetének összege egy újabb

            páratlan egész szám négyzetével?

 

2.)  Egy jármű  vezetője egy egyenes országúton egyenletes  sebességgel haladva egy

      kilométerkövön egy kétjegyű számot lát, egy órával később egy újabb kilométerkövön

      ugyanazokat a számjegyeket látja, csak fordított sorrendben.  Majd négy óra múlva olyan

      kilométerkőhöz érkezik, amelyen ugyanaz a két számjegy található, mint az elsőn, csak

      közöttük egy 0-val. Mekkora lehet a jármű sebessége?

 

Tartalék feladat:

      Határozzuk meg  x és y értékét úgy, hogy az   osztható legyen 15-tel, ha

      a=374x25y  és b=422531x.

 

 

 

 

10. osztály

 

1.)  Adott AB szakaszra, mint egyik oldalra megszerkesztjük az ABC háromszöget. Mi a

      C pontok mértani helye (halmaza), ha a háromszög

             a.)  derékszögű            b.)  hegyesszögű                   c.)  tompaszögű?

 

2.)  Az    egyenletekből álló egyenletrendszernek az „a”

       paraméter mely valós értékeinél van

             a.) három                      b.)  négy                               c.)  kettő

       megoldása a valós számpárok halmazán?

 

Tartalék feladat:

       a.)  Igaz-e, hogy egy hegyesszögű háromszögben a magasságpontnak bármelyik oldalra

             vonatkozó tükörképe rajta van a háromszög köré írt körön? Állításunkat igazoljuk!

       b.)  Adjunk eljárást az ABC hegyesszögű háromszög szerkesztésére, ha adott a

             magasságpontjának mindhárom oldalra vonatkozó tükörképe, az   

             pont.

 

 

 

11. osztály

1.)  Egy háromszög oldalainak hossza   Mutassuk meg, hogy a    

      háromszög derékszögű, majd számítsuk ki másik két szögét, beírható, illetve köré írható

      körének sugarát.

2.)  Határozzuk meg az „a” valós paraméter összes lehetséges értékét úgy, hogy az

                              

      egyenletnek legyen valós megoldása.

Tartalék feladat:

Egy r sugarú  -os  körcikkbe írjunk kétféleképpen négyzetet. Melyiknek nagyobb a területe, és hány százalékkal?

 

 

 

 

12. osztály

 

1.)  Egy számtani sorozat első tagja és differenciája is prímszám. Ha az első 10 tag  számtani

      közepét elosztjuk a közöttük lévő páros sorszámú elemek számtani közepével, akkor 

      lesz az eredmény. Melyik ez a számtani sorozat?

2.)  Oldjuk meg a valós számpárok halmazán a következő egyenletrendszert:

 

       

Tartalék feladat:

Három pozitív szám harmonikus közepe  mértani közepe   négyzetes közepe

 Mivel egyenlő a számtani közepük?

     

 

 

 

Matematika verseny német