35. Megyei Matematikai Verseny, Mezőkövesd, 2005.
9. osztály
1.) Az alábbi számpiramis mezőibe a
szóban forgó mező alatti két mezőben szereplő
számok összegét írjuk. Mennyi
az x és y szorzata, ha mindkettő prímszám, és
egyikük 10-nél kisebb
?
(6 pont)
2.) Egy 9-re végződő négyjegyű
számot úgy változtatunk meg, hogy a 9-es számjegyet
a végéről töröljük és az
elejére írjuk. Lehet-e a két szám különbsége 3000, ill. 3006?
(6 pont)
3.) Bizonyítsuk be, hogy bármely
3-nál nagyobb prímszám négyzetének a 12-es
maradéka egyenlő
1-gyel!
(9 pont)
4.) Oldjuk meg grafikusan a valós
számok halmazán a következő egyenlőtlenséget:
(9 pont)
5.) Legyen az
, ahol x és y pozitív valós számok. Milyen
számhármasokra
igaz az
egyenlőség?
(12 pont)
6.) Legyen
. Számítsuk ki az x+y és xy
kifejezéseket. Mikor
értelmezhető x, y, x+y és xy? (12 pont)
10. osztály
1.) Oldjuk meg a valós számhármasok
halmazán a következő egyenletet:

(6 pont)
2.) Oldjuk meg a valós számok
halmazán az
egyenletet.
(Az
az x egész részét
jelenti.)
(6 pont)
3.) Egy sakkversenyen 9. és 10.
osztályos tanulók vettek részt, ahol mindenki mindenkivel
egy mérkőzést játszott. A 9.
osztályosok kétszer annyian voltak, mint a tizedik
osztályosok. A 10. osztályosok
minden meccsüket megnyerték a kilencedikesek ellen, így
10-zel több pontot szereztek,
mint a kilencedikesek. Hányan voltak a 10. osztályosok, és
hány pontot szereztek
összesen? (Egy győzelemért 1 pontot, döntetlenért 0,5-0,5 pontot
kapnak a versenyzők.)
(9
pont)
4.) Egy szimmetrikus trapézba kör
írható, amelynek sugara 10 cm. A trapéz középvonala
20,5 cm. Számítsuk ki a trapéz
köré írható körnek a sugarát! (9 pont)
5.)
Az a és b pozitív számok négyzetes közepének, és mértani közepének
hányadosa
. Számítsuk ki az a és b arányát!
(12
pont)
6.)
a.) Az
egyenlet
és
valós gyökeire az
egyenlőség milyen valós p esetén igaz?
b.) Van-e olyan egész p érték, amelyre az egyenlet nagyobbik gyöke
osztható a
kisebbik
gyökkel?
(12 pont)
11. osztály
1.) Egy háromszögben az egyik
magasság a szemközti oldalt 1:3 arányban osztja. Az ezen
az oldalon fekvő egyik szög
kétszerese a másiknak. Mekkorák a háromszög szögei?
(6
pont)
2.) Számítsuk ki a következő összeg
pontos értékét:

(6
pont)
3.) Az ABC háromszögben AB=30, AC=15
és a
Az AB oldal F felezési
pontján át húzott FP egyenes
olyan háromszöget vág le az ABC háromszögből, amelynek
területe egyenlő az ABC
háromszög területének egyharmadával. Mekkora az AFP
háromszög és a BCPF négyszög
kerületének aránya? (9 pont)
4.) Határozzuk meg az
valós paraméter értékét úgy, hogy a következő
kifejezés egyetlen
x valós számra se legyen
értelmezhető:
(9 pont)
5.) Az
pontokat forgassuk el az origó körül
-kal pozitív irányba, majd az így kapott pontok
origótól mért távolságát nyújtsuk
kétszeresére. A kapott pontok
legyenek rendre
Igazoljuk, hogy az
szakaszok felezési pontjai paralelogrammát határoznak
meg.
(12 pont)
6.) Adjuk meg azoknak a valós
számoknak a halmazát, amelyekre az alábbi két
egyenlőtlenség egyszerre
teljesül:
(12 pont)
12. osztály
1.) Egy számtani sorozatban
Számítsuk ki
az első öt tag
szorzatát.
(6 pont)
2.) n elem harmadosztályú
ismétléses és ismétlés nélküli kombinációinak aránya
Mekkora az
n?
(6 pont)
3.) Az ABC háromszögben
Forgassuk meg a
háromszöget az AB oldal körül,
majd számítsuk ki a keletkezett forgástestbe írható
maximális nagyságú gömb
sugarának pontos értékét! (9 pont)
4.) Egy csonka kúp térfogata
felszíne
Számítsuk ki az alap- és a fedőkör
sugarát, a magasságát és az
alkotóját, ha tudjuk, hogy a csonka kúpnak van beírt gömbje.
(9
pont)
5.) Három testvér összesen
10.000.000 Ft-ot örökölt. Pénzüket különböző pénzintézetekben
helyezték el, az első 8%-os
kamatra, a második 2%-kal kisebb kamatra, mint a harmadik.
Egy év letelte után rendre
240.000; 300.000; illetve 480.000 Ft kamatot kaptak. Milyen
összeget örököltek
külön-külön, és mennyi volt a kamatláb? (12
pont)
6.) Egy dobozban n darab kütyü, és
kétszer annyi ketyere van,
amelyek tapintással
nem különböztethetők meg.
Visszatevés nélkül kihúzunk 3 darabot. Milyen n esetén lesz
0,25-nál nagyobb annak a
valószínűsége, hogy legalább 2 kütyü van a mintában?
(12 pont)
Szóbeli feladatok 2005.
9. osztály
1.) a.) Bizonyítsuk be, hogy egy
páratlan egész szám négyzetének 8-as maradéka 1.
b.) Egyenlő lehet-e 99 darab
páratlan egész szám négyzetének összege egy újabb
páratlan egész szám
négyzetével?
2.) Egy jármű vezetője egy egyenes
országúton egyenletes sebességgel haladva egy
kilométerkövön egy kétjegyű
számot lát, egy órával később egy újabb kilométerkövön
ugyanazokat a számjegyeket
látja, csak fordított sorrendben. Majd négy óra múlva olyan
kilométerkőhöz érkezik,
amelyen ugyanaz a két számjegy található, mint az elsőn, csak
közöttük egy 0-val. Mekkora
lehet a jármű sebessége?
Tartalék feladat:
Határozzuk meg x és y értékét
úgy, hogy az
osztható legyen 15-tel, ha
a=374x25y és b=422531x.
10. osztály
1.) Adott AB szakaszra, mint egyik
oldalra megszerkesztjük az ABC háromszöget. Mi a
C pontok mértani helye
(halmaza), ha a háromszög
a.)
derékszögű b.) hegyesszögű c.)
tompaszögű?
2.) Az
egyenletekből álló egyenletrendszernek az „a”
paraméter mely valós
értékeinél van
a.)
három b.) négy c.)
kettő
megoldása a valós számpárok
halmazán?
Tartalék feladat:
a.) Igaz-e, hogy egy
hegyesszögű háromszögben a magasságpontnak bármelyik oldalra
vonatkozó tükörképe
rajta van a háromszög köré írt körön? Állításunkat igazoljuk!
b.) Adjunk eljárást az ABC
hegyesszögű háromszög szerkesztésére, ha adott a
magasságpontjának
mindhárom oldalra vonatkozó tükörképe, az
pont.
11. osztály
1.) Egy háromszög oldalainak
hossza
Mutassuk meg, hogy a
háromszög derékszögű, majd
számítsuk ki másik két szögét, beírható, illetve köré írható
körének sugarát.
2.) Határozzuk meg az „a” valós
paraméter összes lehetséges értékét úgy, hogy az
egyenletnek legyen valós
megoldása.
Tartalék feladat:
Egy r sugarú
-os körcikkbe írjunk kétféleképpen négyzetet.
Melyiknek nagyobb a területe, és hány százalékkal?
12. osztály
1.) Egy számtani sorozat első tagja
és differenciája is prímszám. Ha az első 10 tag számtani
közepét elosztjuk a közöttük
lévő páros sorszámú elemek számtani közepével, akkor

lesz az eredmény. Melyik ez a
számtani sorozat?
2.) Oldjuk meg a valós számpárok
halmazán a következő egyenletrendszert:

Tartalék feladat:
Három pozitív szám harmonikus közepe
mértani közepe
négyzetes közepe
Mivel egyenlő a számtani közepük?
Matematika verseny német